Det viktiga är att vara skicklig
i att lära[1]
December 1936
Varför har vi organiserat Röda armen?
För att besegra fienden. Varför studerar vi krigets lagar?
För att tillämpa dem i krig.
Det är inte lätt att lära och det
är ännu svårare att tillämpa det man har lärt.
Många människor verkar imponerande, när de behandlar
militärvetenskap i klassrummen eller i böcker, men när
det gäller verklig strid, vinner en del slagen medan andra
förlorar dem. Både krigets historia och vår egen
erfarenhet i krig har bevisat detta.
Vari ligger då svårigheten?
I det verkliga livet kan vi inte begära "ständigt
segrande generaler", historien uppvisar ytterst få sådana,
och det är långt emellan dem. Vad vi kan begära
är generaler, som är modiga och kloka och i regel segrar
i striderna under ett krigs förlopp, generaler som förenar
visdom med mod. För att bli både vis och modig, måste
man förvärva en metod, en metod som kan användas
både då man lär något och då man tillämpar
det man har lärt.
Vilken metod? Metoden är att göra oss
ur alla synpunkter väl förtrogna med såväl
fiendens som vårt eget läge, att upptäcka de lagar
som styr båda parternas handlingar och sedan utnyttja dessa
lagar i våra egna operationer.
De militära handböcker som utgivits i
många länder pekar både på nödvändigheten
av "att smidigt tillämpa principerna i enlighet med betingelserna"
och på de åtgärder man måste vidta i händelse
av nederlag. De pekar på det förstnämnda, för
att varna en befälhavare mot att subjektivt begå misstag
genom en alltför stel tillämpning av principerna, och
på det sistnämnda för att sätta honom i stånd
att reda upp situationen sedan han begått subjektiva misstag
eller sedan oväntade och oundvikliga förändringar
inträtt i de objektiva förhållandena.
Varför begås subjektiva misstag? Därför
att det sätt på vilket styrkorna i ett krig eller i en
strid fördelas eller ledes inte passar den givna tidens och
platsens betingelser, därför att subjektiv ledning inte
motsvarar eller strider emot de objektiva betingelserna, med andra
ord, därför att motsättningen mellan det subjektiva
och det objektiva inte har lösts. Vad människor än
sysslar med, kan de svårligen undvika sådana situationer,
men en del människor visar sig mera kompetenta än andra.
Liksom vi i vilket arbete som helst kräver en relativt hög
kompetens, så kräver vi också i ett krig flera
segrar, eller omvänt, färre nederlag. Här ligger
svårigheten i att bringa det subjektiva och det objektiva
i rätt förhållande till varandra.
Ta ett exempel ur taktiken. Om den punkt som utväljs
för angrepp, ligger på en av fiendens flanker och just
där han har sin svaga punkt och angreppet följaktligen
lyckas, då står det subjektiva i rätt förhållande
till det objektiva, det vill säga, då stämmer befälhavarens
spaning, bedömning och beslut med fiendens verkliga läge
och dispositioner. Om den punkt man väljer att angripa ligger
på en annan flank eller i mitten och angreppet stöter
på ett hinder och inte har framgång, saknas en dylik
överensstämmelse. Om angreppet görs i rätt tid,
om reserverna används varken för sent eller för tidigt
och om alla andra dispositioner och operationer i denna strid är
sådana att de är förmånliga för oss och
inte för fienden, stämmer den subjektiva ledningen under
stridens gång fullkomligt med det objektiva läget. En
dylik överensstämmelse är mycket sällsynt i
ett krig eller i ett slag, ty de stridande är grupper av levande
människor, som bär vapen och behåller sina hemligheter
för sig själva. Detta är något helt annat än
att hantera livlösa ting eller rutinsaker. Men om de order
som befälhavaren ger i stort sett stämmer med det verkliga
läget, det vill säga, om de avgörande elementen i
dessa order stämmer med det verkliga läget, finns det
en grundval för seger.
En befälhavares riktiga dispositioner härleder
sig ur hans riktiga beslut, hans riktiga beslut härleder sig
ur hans riktiga omdömen, och hans riktiga omdömen härleder
sig ur en grundlig och nödvändig spaning samt ur att han
överväger och sammanfogar de data av olika slag som samlats
genom spaningsverksamheten. Han använder alla möjliga
och nödvändiga spaningsmetoder, begrundar de upplysningar
som samlats om fiendens läge, förkastar de värdelösa
och väljer ut de väsentliga, eliminerar det som är
falskt och behåller det som är sant. Han går från
ett ting till ett annat och utifrån och in; sedan tar han
förhållandena på sin egen sida med i beräkningen
och gör en jämförande granskning av båda sidorna
och deras inbördes förhållanden, och på så
sätt bildar han sina omdömen, bestämmer sig och utarbetar
sina planer. Sådan är hela den process som en militär
går igenom för att vinna kunskap om ett läge, innan
han utformar en strategisk plan, en plan för ett fälttåg
eller för ett slag. Men i stället för att göra
detta, baserar en vårdslös militär sina militära
planer på sitt eget önsketänkande, följaktligen
är hans planer fantasifulla och överensstämmer inte
med verkligheten. En våghalsig militär, som stöder
sig enbart på entusiasm, måste ofelbart bli lurad av
fienden, eller lockas av någon ytlig eller partiell företeelse
i fiendens läge, eller påverkas av sina underordnades
oansvariga förslag, vilka inte är grundade på verklig
vetskap eller djup insikt. På detta sätt kör han
huvudet i väggen, därför att han inte vet och inte
vill veta, att varje militär plan måste grundas på
den nödvändiga spaningen och på omsorgsfullt övervägande
av fiendens läge, hans eget läge och förhållandet
mellan dessa.
Den process genom vilken man får kunskap
om ett läge pågår inte endast innan en militär
plan utformats utan också efteråt. Under planens genomförande,
från och med den stund den sättes i verkställighet
och fram till operationens slut, finns en annan process för
att få kunskap om läget, nämligen praktikens. Under
denna process' förlopp är det nödvändigt att
ånyo granska huruvida planen, som man utarbetade under den
föregående processen, stämmer med verkligheten.
Gör den inte det, eller stämmer den inte helt med verkligheten,
blir det, i ljuset av vår nya kunskap, nödvändigt
att bilda nya omdömen, fatta nya beslut och ändra den
ursprungliga planen så att den svarar mot det nya läget.
I nästan varje operation ändras planen något och
ibland ändras den helt. En våghalsig man, som inte förstår
behovet av dylika ändringar eller är ovillig att göra
dem och i stället går blint på, kommer oundvikligen
att köra huvudet i väggen.
Det ovan sagda gäller en strategisk aktion,
ett fälttåg eller ett slag. Så länge en erfaren
militär är anspråkslös och villig att lära,
kommer han att kunna lära sig väl känna sina egna
styrkors karaktär (officerare, soldater, vapen, förråd
osv och summan av allt detta), de fientliga styrkornas karaktär
(likaledes officerare, soldater, vapen, förråd osv och
summan av allt detta) samt alla andra förhållanden som
sammanhänger med kriget, såsom politik, ekonomi, geografi
och väder. En sådan militär kommer att bättre
begripa att leda ett krig eller en operation och är en mera
trolig segrare. Han kommer dithän, därför att han,
under en lång tidsperiod, har lärt känna läget
på både fiendesidan och sin egen sida. Han har upptäckt
handlingens lagar och löst motsättningarna mellan det
subjektiva och objektiva. Denna kunskapsprocess är ytterst
viktig; utan en sådan lång period av erfarenhet vore
det svårt att förstå och begripa lagarna för
ett helt krig. Varken en nybörjare eller en människa,
som strider endast på papperet, kan bli en verkligt skicklig
befälhavare av hög rang; endast den som har lärt
genom verklig kamp i krig kan bli det.
Alla militära lagar och militära teorier
som är av principiell natur, utgörs av erfarenheter från
tidigare krig, vilka summerats av människor i gångna
tider eller i vår egen tid. Vi bör allvarligt studera
dessa lärdomar, som betalts med blod och är ett arv från
gångna tiders krig. Detta är en sak. Men det finns en
till. Vi bör pröva dessa slutsatser mot vår egen
erfarenhet, tillägna oss det som är nyttigt, förkasta
det som är till ingen nytta samt tillfoga det som är vårt
eget speciella. Det sistnämnda är mycket viktigt, ty annars
kan vi inte leda ett krig.
Att läsa är att lära, men att tillämpa
är också att lära, och därtill det viktigaste
sättet att lära. Vår främsta metod att lära
oss krigföring är att föra krig. En person som inte
haft tillfälle till skolgång kan dock lära krigföring
- han kan lära genom att kämpa i krig. Ett revolutionärt
krig är ett massföretag; ofta är det inte en fråga
om att först lära och sedan göra, utan om att göra
och sedan lära, ty att göra är i sig självt
att lära. Det finns en skiljelinje mellan en vanlig civil människa
och en soldat, men den är inte någon kinesisk mur och
kan snabbt bryggas över, och sättet att brygga över
den är att deltaga i revolution, i krig. När vi säger,
att det inte är lätt att lära och tillämpa det
man lär sig, menar vi, att det är svårt att lära
grundligt och tillämpa skickligt. När vi säger, att
civila mycket snabbt kan bli soldater, menar vi att det inte är
svårt att stiga över tröskeln. För att föra
samman dessa två uttalanden, kan vi citera det kinesiska ordstävet:
"Ingenting i världen är svårt för den
som lägger manken till." Att stiga över tröskeln
är inte svårt, och att uppnå mästerskap är
också möjligt, förutsatt att man inriktar sig på
uppgiften och är skicklig i att lära.
Krigets lagar är, liksom de lagar som styr
alla andra ting, den objektiva verklighetens återspeglingar
i vårt medvetande; allting utanför medvetandet är
objektiv verklighet. Följaktligen innesluter det, som man måste
lära och känna till, läget både hos fienden
och på vår sida; bägge företeelserna måste
betraktas såsom studieobjekt, medan medvetandet (förmågan
att tänka) allena är subjektet som utför studiet.
En del människor har förmåga att känna sig
själva men är dåligt i stånd att känna
sin fiende, och med andra är det tvärtom; ingendera sortens
människor kan lösa problemet om att lära och tillämpa
krigets lagar. Det finns ett uttalande från den gamla tiden
i Kina i den store militärvetenskaparen Sun Wu Tzus bok, "Känn
fienden och känn dig själv, och du kan utkämpa ett
hundra strider utan fara för nederlag."[2]
Detta åsyftar både lärandets och tillämpningens
stadier, både kännedomen om lagarna för den objektiva
verklighetens utveckling och våra egna beslut om handling
i enlighet med dessa lagar i syfte att besegra den fiende vi står
inför. Vi bör inte ta detta uttalande lätt.
Kriget är den högsta formen för
kamp mellan nationer, stater, klasser eller politiska grupper, och
alla krigets lagar tillämpas av krigförande nationer,
stater, klasser eller politiska grupper i syfte att vinna seger.
Seger eller nederlag i krig, beror tvivelsutan i stort sett av de
militära, politiska och ekonomiska förhållandena
och naturförhållandena på båda sidor. Men
inte enbart av dessa. Det beror också av varje sidas subjektiva
förmåga att leda kriget.
En militär strateg får inte, i sin
strävan att vinna ett krig, överskrida de gränser,
som de materiella betingelserna sätter; inom dessa gränser
kan och bör han emellertid sträva efter seger. Skådeplatsen
för en militär strategs aktioner är byggd på
de objektiva materiella betingelserna, men på denna scen kan
han leda uppförandet av månget drama, fyllt med dån
och färg, kraft och storhet. När därför de objektiva
materiella grundvalarna, det vill säga de militära, politiska
och ekonomiska förhållandena samt naturförhållandena
är givna, måste befälhavarna i vår Röda
armé visa sin skicklighet och ställa upp alla sina styrkor
i syfte att krossa de nationella fienderna och klassfienderna samt
omdana denna onda värld. Det är här vår subjektiva
skicklighet i att leda krig kan och bör utövas. Vi tillåter
inte någon av våra befälhavare i Röda armén
att bli en drumlig hetsporre; vi önskar förvisso att varje
befälhavare i Röda armén ska bli en hjälte,
som är både djärv och klartänkt, som äger
både ett allt övervinnande mod och förmåga
att förbli herre över situationen under alla de förändringar
och växlingar som äger rum under hela kriget. När
han simmar i krigets ocean, måste han inte endast undvika
att kava omkring utan att komma någon vart, utan måste
försäkra sig om att han med väl avpassade simtag
når den motsatta stranden. Lagarna för hur man leder
ett krig är läran om konsten att simma i krigets ocean.
Detta om våra metoder.
NOTER
[1] Detta är fjärde avsnittet
av första kapitlet i "Strategiska problem i Kinas revolutionära
krig". Hela artikeln finns i Valda verk av Mao Tsetung:
band I, s. 180-255. Däri summerar kamrat Mao Tsetung erfarenheterna
från Andra revolutionära inbördeskriget (1927-37)
och ger en systematisk förklaring av de strategiska problemen
i Kinas revolutionära krig.
[2] Sun Wu Tzu, eller Sun Wu, också
känd som Sun Tzu, var en berömd kinesisk militärexpert
under femte seklet f v t. Han skrev
Sun Tzu, en avhandling om krig som omfattar tretton kapitel.
Citatet härrör från kapitel 3, "Angreppsstrategi".